Fekvő fej
Éppen egy éve Ãrtam, hogy fölteszem honlapomra a másik Városmajor utcai kamrapolcra festett képemet (festett deszkám képét), s most eljött az ideje, hogy megtegyem, ide helyezzem, ráépÃtésem elsÅ‘ szobájába – mondható ez Ãgy? Magamtól kérdezem, de nem magamban, mert honlapomat akkor is közlési formának tekintem, ha senki nem kattint rá, hiszen akárki rákattinthat, véletlenül akár. VégsÅ‘ soron ez a Véletlen Akárki a cÃmzettem.
Legyen festett deszkám cÃme FekvÅ‘ fej – a ViszketÅ‘höz hasonlóan (ami szintén fej, egy apafej kÃnlódásainak képi asszociációja) ezt is újra meg újra átformáltam, a legerÅ‘teljesebben A hal tréfája kötetem verseivel párhuzamosan, a ráfestett és kivakart, újrafestett-Ãrt szövegtöredékek is onnan valók, jobbára a kilenc sornyi Azt a kisfiút szavai – kapva kapok a lehetÅ‘ségen, hogy teljes terjedelében idézzem:
lóhalálában vágtató szabad képzetek
kezét fogomÂ
bátorság! – ölelem át
azt a kisfiút
a kálmáncsai bakter vacogó fiát
hogy nem esznek meg
biztatom ne félj
de elborzadok a partok láttán
s meg is esznek meg tudom meg
A kép cÃme ránézésre is alkalmasnak tetszik, hiszen a bal oldalon kitakart csupasz deszka, a lyukas fej a fÅ‘szereplÅ‘, a job oldali fekete, szintén fejforma sötétséggel szemben, melyen egy hozzá hajló tenyér ujjai (ujjaim lenyomatai) is földerengenek – fejben (helyben) vagyok hát, megismételhetem, amit a ViszketÅ‘höz Ãrtam:Jó érzéssel nézegetem ezen a virtuális falon, határtalan feketeségen (a képet); a fényerÅ‘-szabályozó gombot nyomogatva kivilágosÃtom meg elsötétÃtem, elÅ‘re-hátra döntöm a térdemre tett laptop képernyÅ‘jét, s közben azon merengek: azt akartam, hogy ilyen legyen ez a deszka – nem a deszka: a képe! –, és most azért tetszik nekem – vagy ilyen lett, és megszerettem, tartalmaimat belevetÃtettem, vagy az elektronikus megvilágÃtás, a technika teszi ilyen finoman érzékennyé, nyersen reszketÅ‘vé – viszketÅ‘vé! – a felületet (teszi "felületessé" a képet? megfosztva éppen attól, amiért annyira kellett nekem, a testies érzékletességtÅ‘l? igaz, Ãgy viszont a szavakkal élÅ‘ irodalomhoz hajlÃtja, szó és kép kapcsolatát erÅ‘sÃti).
A hal tréfája kötet felÅ‘l kerülgetve a kérdést, ahol versben és prózában újra meg újra elzengtem a kézműves csinálás dicséretét, elektronikus lapom eszményien lapos, a fotó sÃkjánál is sÃkabb, sÅ‘t sÃkosabb, elvont érzékletessége nehezen méltatható – létezik-e ilyesféle egyáltalán? Nem két egymást kizáró fogalom nyomódik itt össze? Vagy minÅ‘sÃtsem paradox, képtelen képnek, szabad képzetnek, olyasfélének, mint másik találmányomat, az absztrakt antropomorf kifejezést? MegkÃsérlem, legalábbis rögzÃtem, mint annyi mást is, hogy nyoma maradjon. S ha igen, ha épÃtés és térképzés a cél, álljon itt függÅ‘legesen is a deszka képe, ahogy a könyvespolcnak támasztva láttam napok óta, versÃrás közben – egészen megkedveltem alakzatait. Igaz, eszembe jutott az is, hogy a festést legyalulva-eltüntetve rekonstruálom az eredeti látványt, az apám által barkácsolt naturális kamrapolcot, a meztelen deszkát, de aztán beláttam, hogy ez lehetetlen a lyukak miatt, amit én vájtam ki a fa ágai helyén – és különben is. Maradt a vers és a függÅ‘legesbe fordÃtott fej – lásd a következÅ‘ pontban.